loading...
دانلود آهنگ رپ و بیت های بروز
wlc rapgod

                                

 

 :: Welcome To rapgod ::

 

 

 
 

سفارش تبلیغات , پخش موزیک , … درخواست خود را به مدیران در یاهو ارسال کنید
برای پخش کار خود در این سایت با کمترین هزینه  نسبت به سایر سایت ها
با پشتیـبانی تماس بگیرید

1- rapgod به هيچ عنوان تحت نظر هيچ ارگان ، سازمان ، نهاد و جنبشي نميباشد و تنها براي پيشرفت سطح موسيقي ايران زمين ميکوشد و تنها از قوانين جمهوري اسلامي ايران پيروي و مطابق با نظام جمهوري اسلامي ايران حرکت کردهو خواهد كرد

2 - تمامي بنرهاي داخل سايت rapgod آگهي مشتريان بوده و با شرط قبول قوانين جمهوري اسلامي داخل رسانه اضافه شده



email

farzad_bnd020@yahoo.com

rapgod40@gmail.com


rapgod news

دو ویدیو کلیپ جدید از حسین تهی به نام های روح و دنیا می چرخه بعد از ایام محرم 

 ویدیو کلیپ جدید پیشرو به نام کلافگی

  میکستیپ جدید تهم به نام دسگرمی بهمن ماه

  آلبوم جدید هیچکس به نام مجاز 

  آلبوم مشترک سیجل و جی جی به نام پیر شدیم ولی بزرگ نه بهمن ماه

  اولین آلبوم رسمی گروه تیک تاک به نام بچه ارشد

  آلبوم جدید محمد بی باک آبان ماه

بعد از مدتها آهنگ جدید شاهین فلاکت به نام یکی بود یکی نبود


farzad بازدید : 311 دوشنبه 04 آذر 1392 نظرات (0)
Jay-Z Biography

این هم از کاملترین بیوگرافی موجود از Jay-Z که بدون شک جزو 5 تا از بهترین رپر های تاریخ هیپ هاپ هستش ... توی این بیوگرافی زندگیش و تمامی ترک ها و آلبوم های شاخش حتی تک سینگلهاشو هم نقد و بررسی و ترجمه کردم ، تا هر چه بیشتر با شخصیت جیگا آشنا بشید و اینجوری اون رو به کاملترین صورت ممکن میشناسیدش ، برای بیوگرافی بعدی می تونید توی تالار نظرتونو بدید (تاپیک مربوطه) ... خیلی خیلی واسَش زحمت کشیدم و از هر مقاله ای Review ای و هر بیوگرافی دیگه ای که تا حالا نوشتم بیشتر واسش وقت و حوصله گذاشتم ، خواهشاً زحمتمونو خراب نکنید و هر جایی بدون ذکر منبع نزارید اینا رو و نخونید همین حرفا رو توی پستاتون یا جاهای مختلف بزنید ... ممنون از همتون ، امیدوارم که لذت ببرید !




Shawn Corey Carter یا همون Jay-Z رپری 42 ساله از Brooklyn اِ NY که توی مجموعه آپارتمان های Marcy Projects زندگی می کرد ، برخلاف رپرای دیگه زندگی مالی خوبی داشتن چون مادرش یه شرکت بسیار بزرگ داشت و تو Bussines بودش ... وقتی جیگا وقتی که دبیرستان رفت با اسطوره ی لیریکالی نیویورک یعنی AZ هم مدرسه ای بود اونجا ، سال بعدش هم مدرسشو عوض کرد و توی دبیرستان بعدی با Busta Rhymes , Biggie هم مدرسه ای بود که حسابی هم با بیگی رفیق شد ... مادرش از کسایی بود که بخاطر فعالیت جیگا توی موسیقی رو تشویقش می کرد ، مادر جیگا برای تولدش یه Boom Box خرید ( از این ضبط بزرگایی که اون زمان سی دی و کاسِت می خورد و باهاش می شد صدا هم ضبط کرد) ... خلاصه باعث شد که جیگا بیوفته توی راه موسیقی بخصوص هیپ هاپ و زمان خودش هم علاقه ی زیادی به خواننده های مطرح Jazz تو اون زمان داشت ، شروع کرد به رکورد Freestyle های مختلف با اون بوم باکس همچنین Lyric نویسیشو شروع کرد و بهش اون موقع لقب Jazzy دادن ، توی اون زمان توی Rap Battle های زیادی حضور پیدا کرد و رتبه اورد و همچنین حسابی با اسطوره هایی مثل Big Daddy Kane , LL Cool J جور شد و همچنین توی یکی از lIVE های بیگ دَدی هم حضور داشت که وقتی وسط اجرا بیگ رفت لباسشو عوض کنه هماهنگ کرده بودن که یه دفعه در حین اینکه بیگ نیست ، جیگا بیاد اونجا و فری استایل بره ... از این راها تونست کمی اسم خودشو بر سر زبون ها بندازه کمی هم کار رکورد کرد که البته خیلی ضعیف بودن ، از سال 1995 دیگه فکر رکورد کردن کار های رسمی تر بود و Lable ای هم باهاش کار نمی کرد برای همین با چند تا از رفقاش Lable بزرگ Roc-e-Fella Records تاسیس کردن ، سال 1995 بعدش دیگه تمام تمرکزشو گذاشت روی اولین آلبوم رسمیش و حسابی روش کار کرد و بعد از کلی سعی و تلاش و درگیری سال 1996 اولین آلبوم رسمیشو و ریلیز کرد که آوازَش سر تا سر آمریکا رو گرفت !!! ... بعد از دو تا سینگل فوق العاده که هر کسی رو تشنه ی شنیدن این آلبوم می کرد ... آلبوم از 90 درصد مجله ها و منتقدان نمره ی کامل گرفت و Review های بسیار حرفه ای از البوم شد و همه تو قدرت و سطح Lyric جیگا مونده بودن ... کار های میکس و مستر و تبلیغات و حمایت با لیبل D&D Studios بود که این کاراشون و با پولی که گرفتن کرد ... از هر دو لیبل و حتی از Producer های بزرگی مثل Clarck Kent و DJ Premier برای Prod آلبوم کمک گرفت بودن و همچنین بزرگانی مثل Memphis Bleek , Mary J Blidge , Foxy Brown و حتی اسطوره ی اون زمان هیپ هاپ که جیگا به شدت مرگباری از اون خوشش میومد یعنی Biggie توی آلبوم و توی یه ترک خوف و فوق Mafioso Rap وار حضور داشت ... اولین سینگل آلبوم یعنی Can't Knock The Hustle خودش از بهترین ترک های آلبوم بود که با Mary J Blidge همکاری کرده بود ، توی این ترک جیگا قدرت Rhyming خودشو نشون داد ... توی این ترک داره از خودش می خونه و در واقع از خودش تعریف می کنه ، یه جا هم میگه که قدرت من مثل قدرت پدرخوانده هستش ... از قسمت های قافیه بازی شاخی که می کنه میشه به قسمت زیر توی ورس دومش اشاره کرد :

getting down for life, that's right, you better learn
why play with fire, burn
we get together like a choir
to acquire what we desire
we do dirt like worms
produce g's like sperm
'til legs spread like germs
I got extensive hoes, with expensive clothes
and I sip wine, and spit vintage flows
but y'all don't know

ترک شاخ بعدی آلبوم یه کار کاملاً گنگ و شاخ بازی هستش که توی نیویورک برخلاف کالیفرنیا که بهش میگن Gangsta Rap توی نیویورک به این سبک میگن Mafioso Rap ... از اول ترک که یکی داره میگه اگر با Jigga در بیوفتی تنها چیزی که احساس می کنی درد هستش و خواهی مرد ! ... توی کراوس هم دارن میگن که وقتی با جیگا و بیگی در بیوفتین هیچی واستون نمی مونه چون کل بروکلین پشت ماست و باهاتون در می وفتن همه ... و اما می رسیم به شاهکار بی نظیر آلبوم یعنی Dead Presidents II که به نظر خیلیا بهترین ترک کل دوران فعالیت خود جیگا هستش ، Prod کلاسیک و فوق العاده ی زیبای کار با Ski isتش که کاملاض آدم و میبره به فضای ترک ، این ترک تیکه های بسیار شاخی داره ... آدم لذت می بره از این لیریک بسیار زیبای ترک ... توی این ترک راجب زندگیش و پولش و مواد فروشیا و کارایی که می کرده بوده و داره پولشو به برف تشبیه می کنه (منظروش اینه که خیلی پولش زیاده ) و یه جا هم یه تیکه اشاره می کنه به Hater هاش و میگه که شماها رو من تمرکز می کنید تا بتونید از من ایرادی بگیرید اما از من هیچ خطایی سر نمی زنه و همچنین با اینکه من زدگیم و دوست دارم مشکل دارید ... قسمت اول ورس اولش خیلی شاخه همونو واستون میزارم که فوق العادست :

Who wanna bet us that we don't touch lettuce
Stack cheddars forever
Live treacherous, all the et ceteras
To the death of us: me and my confidants, we shine
You feel the ambiance, y'all niggas just rhyme
By the ounce, dough accumulates like snow
We don't just shine, we illuminate the whole show

قافیه ها و وزن هایی که داره عالیه ... همچنین توی ورس دوم یه جا میگه که روزی می رسه که توی دو تا دستم فقط پول هستش و روزی میرسه که من دیگه مواد نمیفروشم و Hater ها از درخشش من خودشونو می کشن ... ( که واقعاً هم همین شد ! ) ... از ترکای خیلی شاخ و مفهومی آلبوم میشه به D'Evils بودش ، Prod عالی و کلاسیکش با Primo بود ... این ترک کار جنجالی بودش ، خوب جیگا بعد از اون همه ترک گنگ این ترک و رکورد کرد که حرفای حالبی توش میزنه که توی کراوسش از Prodigy و Doggy Dogg سمپل گرفتن از داگی از تر Murder Was the Case و از P یکی از رمیکس هاشونو سمپل کرده بودن ، توی همین کراوس دارن میگن که خدایا من و نجات بده چون Illuminati بدن و روح ام و می خواد تسخیر کنه ، از حرفای قشنگی که می زنه مثلاً آخر ورس اولش میگه که پول و قدرت ما رو تغییرمون میده و طوری میشه که دسترسی شیطان به ما بیشتر میشه چون دیگه هر کاری می تونیم بکنیم و توی ورس دوم هم یه جا میگه که ظیطان دیگه من و تسخیر کرده و روحم که توش شیطان هستش زیر این Rhyme هام و Lyric هام پنهان هستش ! ... با اینکه جیگا کثافت کاری های زیادی کرده اما با وجود همچین ترکایی حرف هایی که راجب Illu بودنش میزنن و میشه رد کرد البته این اول کار بوده و شایدم بعداً به این سمت کشیده شده ... آلبوم ترکای بسیار شاخ دیگه ای مثل Can I Love , Friend Or Foe و ... داره که بهتریناشو معرفی کردم که با نصف شخصیت جیگا آشنا شدید !




بعد از رتبه های زیادی که آلبوم قبلیش کسب کرد و منتقدان دست به دهن مونده بودن ، دیده جیگا کاملاً تو چشم بود ... سال 1997 با Lable بزرگ Def Jam قرار داد بست و اونجا برای رکورد آلبوم جدیدش پا پیش گذاشت و سرانجام با Executive Producing آهنگساز خوب اون وقع لیبل یعنی Puff Daddy سال 1997 ریلیز کرد ( Vol 1 , In My LifeTime) ، که خودش بعداً گفت این آلبوم در یکی از بدترین سال های زندگیش ریلیز شد چون که سال 1997 سالی بود که Biggie رپر مورد علاقه ی خودش که دیوانه وار عاشقش اون بود به قتل رسید ... این آلبومش فروش خوبی هم داشت ... و مثل آلبوم قبلی توی این آلبوم هم Ski و DJ Premier هم برای Prod آلبوم حضور داشتن ! ... از ترکای شاخ آلبوم میشه به The City Is Mine اشاره کرد که با Prod شاخ Teddy Riley بود که Chorus کار رو هم BlackStreet اجرا می کرد ... توی Verse اول ترک یه قسمت جیگا کلاً راجب مرگ Biggie می خونه :

Got these ladies on the cock now you know how we go
Got the whole world on lock down you know how we flow
Don't worry about Brooklyn I continue to flame
Therefore a world with amnesia won't forget your name
You held it down long enough, let me take those reigns

قافیه بازی فوق العاده ای می کنه اینجا ... همچنین اون Line سوم جالبه که داره میگه که درباره ی بروکلین نگران نباش (اشاره به نبودن بیگی داره ) و میگه من از این به بعد پرچم بروکلین و بالا نگه میدارم !!!! ... همچنین جیگا خودشو توی این ترک توی ورس دوم بزرگترین رپر تو زمان خودش معرفی می کنه ... در کل توی این ترک میگه که بروکلین مال منه ! ... از ترکای شاخ دیگه ی آلبوم Imaginary Player هستش که توی این ترک هم خودشو بهترین معرفی می کنه و اول ترک میگه که توی بازی رپ من مثل بهترین مارک Crystal توی تجارت دنیا می مونم ... و میگه که وقتی شما ها Beer می زدین به رگ :دی من آلبومام بخاطر فروششون Platinum می شدن ! ... یه جا هم توی ورس اول اشاره می کنه که خودش رئیس هستش توی رپ و مثل یه مافیایی که پولشونو و موادشونو کاراشو میسپرن به زیردستاشون ( حرفای خودش توی آهنگه) .... این آلبومش مثل آلبوم قبلی Chart ها رو پکوند و توی Billboard رتبه ی سوم رو بدست اورد ...



و اما سال بعد یعنی 1998 یکی از بهترین آلبوم هاش و ریلیز کرد که من بعد از RB این البوم رو از همه بیشتر دوست دارم که شامل بهترین ترک هایی میشد که رکورد کرده بود، یعنی بعداً بیشتر ترکای این آلبوم برای مجموعه ی Greteast Hits خودش برداشته شد ... رکورد آلبوم و توی هم لیبل ودش یعنی Roc-A-Fella هم توی Def Jam رکوردشون کرد و سال 1998 بیرون داد که حسابی دوباره جیگا مورد انتقاد قرار گرفت و نمره ها و Review های بسیار قوی و شاخی گرفت این آلبوم و رتبه های زیادی ازآن خودش کرد ، فروش بسیار قوی هم داشت ، آلبوم رتبه ی اول رو تو بیلبورد 200 اورد و همچنین به عنوان بهترین البوم سال 1998 هم شناخته شد از طرف Grammy Awards ... ترک اول با بیت بسیار شاخ Primo بود که به عنوان اینتروی البوم بود بیشتر ... ترک دوم آلبوم یعنی Hard Knock Life یکی از شاهکار های خودش هستش که به طرز مرگباری با کلمات بازی می کنه ف واقعاً این ترک فوق العادست با Prod کلاسیک و عالی The 45 King ... جیگا توی ورس اولش عالی شروع می کنه که :

To driving some of the hottest cars New York has ever seen
For dropping some of the hottest verses rap has ever heard

که داره میگه بهترین ماشین هایی که نیویورک به خودش دیده با اونا رانندگی میکنه و همچنین بهترین Verse های رپی که یه مخاطب هیپ هاپ می تونه گوش بکنه رو Rhyme می کنه ! ... اینجاهاست که قدرت لیریکالی جیگا نشون داده میشه ، مخصوصاً یه جای دیگه هم توی اول ورس سومش میگه که :

I don't how to sleep, I gotta eat, stay on my toes
Got a lot of beef, so logically, I prey on my foes

واقعاً این ترک فوق العادست و از این تیکه ها خیلی ترک زیاد داره ... ترک شاخ دیگه ی آلبوم میشه به Money , Cash , Hoes اشاره کرد که به همراهی یکی دیگر از پادشاهان اون زمان نیویورک یعنی استاد DMX بود و Prod ترک هم با Swizz Beatz ، جیگا اول ورس اولشو فوق العاده شروع می کنه :

J-A-Y: I flow sick
Fuck all y'all haters, blow dick
I spits the game for those that throw bricks
Money, cash, hoes, money, cash, chicks

Line دومش چهار تا قافیه توی یه مصراع با بالایی ها داره !!!!! ... واقعاً فوق العادست ... جیگا تو این ترک داره میگه که سه تا چیز مهم توی زندگی پول ، قدرت و دختر ... همچنین ورس سوم برای DMX هستش که اینجور شروع می کنه ورس خودشو :

D-M-X and my dogs bite
Jigga, my nigga, rhyme all night

البته به شاخی ورسای جیگا کار نکرد ، اما هیچی از قدرت DMX کم نمی کنه ... Ride Or Die هم از ترک های فوق العاده ی البوم هستش که کاملاً یه سبک گنگ داره و عالیه ... یا It's Like Taht هم فوق العادست که مخصوصاً Production کلاسیک و شاخی داره ، ترک If I Should Die هم کار بسیار شاخی هستش که با گروه Da Ranjhaz همکاری کرده و هر کدوم دارن میگن وقتی مردم مردم واسشون چیکار کنن ! :دی ... جیگا داره میگه که وقتی که من مردم گریه نکنید فقط به هوا تیراندازی کنید تا خالی شید وقتی که من مجبور بودم بمیرم ! (ترک یه فضای گنگ داره) ... میگه مطمئن باشید من همه کارهایی رو که می خواستم انجام دادم ، همچنین اشاره می کنه که یه Joint هم با Mary J Blidge داشتم ( که این حرف یه Respect  احترام به حساب میاد ) ...




سال 1999 هم Vol. 3. Life and Times of S. Carter رو ریلیز باز هم توی لیبل های Def  و Roc-E-Fella رکورد کرد آلبوم ... آلبوم کمی از سبک Main Stream و به قول معروف تر Industry بیرون اومده بود و مثل آلبوم اولش بیشتر آلبومی خیابونی تر و زیرزمینی تر بودش ، که توسط بزرگانی مثل Swizz Beatz, Timbaland, K-Rob, DJ Premier, Rockwilder, DJ Clue, and Irv Gotti آهنگسازی شده بود ، از بهترین ترک های البوم میشه به Big Pimpin ;i اشاره کرد که با گروه بزرگ UGK همکاری داشت جیگا ... همچنین ترک Watch Me هم حاصل اولین همکاری Dr.Dre و Jay-Z بود که ترکوند ... آلبوم توی بیلبورد 200 رتبه ی اول رو بدست اورد و نزدیک 500 هزار نسخه هفته ی اول فروخت ... که تا یه ماه بعدش نزدیک دو میلیون نسخه فروخت ! ... تا سال 2001 هم آلبوم 3 بار Platinum شد ، ترک Do It Again هم ترک شاخی بود ، این هم از البوم های خوبش به حساب میاد ، البته زیاد مثل قبلیا سر و صدا نکرد .



سال 2000 جیگا آلبوم جدیدش با تایتل The Dynasty: Roc La Familia رو ریلیز کرد که توش تمام اعضای Roc-E-Fella حضور داشتن و همچنین این آلبوم باز هم فضای Industry به خودش گرفت و از اون حالت خیابونیش خارج شد ! ... همچنین این آلبوم باعث شد که خیلی از Producer های تازه کار به دنیای هیپ هاپ معرفی بشن و همشون الان از بزرگترین و بهترین Producer های هیپ-هاپ بشن مثل : Kanye West , Just Blaze  ... این آلبوم به تنهایی حدود 2 میلیون نسخه فقط تو آمریکا فروخت که حسابی هم ترکوند ، از بهترین ترک های آلبوم میشه به I Just Wanna Love اشاره کرد که Neptunes با Producing ای که برای این ترک کرد خیلی معروف شد ، انصافاً همه چیه این ترک عالی بود و حرفی برای گفتن باقی نمیذاشت ... وقتی که جیگا ورسشو شروع می کنه میگه که :

When the Remi's in the system, ain't no tellin
Will I fuck 'em will I diss 'em

که دقیقاً این تیکه مربوط به ترک World Is Filled از Biggie هستش ، همچنین اواسط ورس اولش هم میگه که :

Drunk off Crist', mami on E
 Can't keep her little model hands off me
Both in the club, high, singing off key
And I wish I never met her at all

که این تیکه هم مربوط میشه به یکی از آهنگای R&B خون قدیمی و معروف یعنی Carl Thomas ... به این کارا میگن Bite که یعنی همون Verse ها رو ورمیدارن فقط یه سری کلمه اضافه می کنن یا کم می کنن ! ... البته این کار دزدی  و از ای حرفا نمیشه این کار و می کنن که مثلاً Respect اِشونو به طرف نشون بدن ! ... توی این ترک همش داره از دختر و پول می خونه که همه ی اینا رو داره و از این حرفا ... ترک This Can't Be Life هم کار زیبایی هستش با بیت فوق العاده ی Kanye West و با حضور Memphis و از اسطوره های هیپ هاپ یعنی Scarface که کار زیبایی بود و جیگا این ترک و برای کسایی که مثل خودش خیابونی بودن رکورد کرده ، دارن راجب زندگیشون می خونن مثلاً جیگا وقتی شروع می کنه میگه که من کسی بودم که برای این Rhyme و این لیریک ها به دنیا اومدم  ، من مسیحی بدنیا اومدم و کسی بودم که همیشه اسلحه توی ماشین مادرش قایم می کرد و همیشه مواد فروشی می کرد و ممکن بود هر لحظه من و دستگیرم کنن ... میگه با این قدرت و پولی که دارم زندگیم خیلی مثل یه شیر وحشی شده که باید با کلی سختی آرومش کرد ... جیگا توی کراوس کار هم میگه که این نمی تونه یه عشق یا یه زندگی باشه ، این درست نیست ... ترک Get Your Mind Right Mommy یه کار کاملاً +18 هستش و چرت و پرت توش زیاد میگن :)) ... با حضور Doggy Dogg که دارن راجب ج*نده ها می خونن و حرفای زیاد حالبی نمیزنن :دی ... جاش نیست ، این آلبوم کلاً از آلبوم های ضعیف جیگا بودش که زیاد جالب نبود و اون جیگای واقعی نبود توش ...



سال 2001 جیگا تصمیم میگیره اولین مجموعه ی شاهکار های BluePrint رو ریلیز کنه که حسابی دوباره جیگا رو پر قدرت به ارثه ی رپ برگدوند این البوم و دوباره تونست مورد توجه منتقدا قرار بگیره و همچنین آلبوم رتبه ی اول رو توی بیلبورد بدست اورد و تونست میلیون ها نسخه بفروشه و چهار بار Platinum بشه ... کلاً این آلبوم خیلی پر جنجال و پر بحث بود که توش Eminem هم حضور داشت که با جیگا ترک تاریخی Renegade رو رکورد کردن ، مثال قبل Producer های آلبوم Kanye West , Timbaland , Just Blaze و چند تای دیگه بودن و اینبار Eminem هم برای اون ترک آهنگسازی کرد ... این آلبوم توی کلی سایت و جمله توی بهترین آلبوم های دهه یا تاریخ هیپ هاپ رتبه اورد و همچنین 80 درصد منتقدا و مجله های بزرگ به آلبوم نمره ی کامل داده بودن ، ابتدا از ترک های جنجالی آلبوم میگم ... ابتدا از Beef بین NaS و Hov میگم که ترک Takeover توی این آلبوم یه دیس ترک به Nasty هستش : سال 1994 وقتی ناس آلبوم تاریخی Illmatic و بیرون داد و سال 1996 وقتی جی زی داشت آلبومشو رکورد می کرد Ski برای یکی از سینگلای آلبوم جیگا از کراوس ترک The World Is Yours (یکی از ترکای آلبوم Illmatic) سمپل میگیره ... و اون موقع رابطه ی جی زی و ناس خوب بود و مدیر کارای جی زی و حتی خودش می خواستن که ناس با لیبلشون قرار داد ببنده ( Roc-A-Fella) و بر این اساس توی ترک bRING It On برای آلبوم جیگا قرار بود ناس و AZ توش حضور داشته باشن که بعداً ورسای رکورد شدشونو جی زی توی آلبوم توی ترک قرار نداد! این اتفاق یک زمینه ای برای اختلاف این دو بزرگ ایجاد کرد ... وقتی که بیگی سال 1997 به قتل رسید بحث حیلی سر این بود که چه کسی پادشاه نیویورک تو هیپ هاپ هستش خوب اکثر چشما به ناس بود اما از اونجایی که جیگا رفیق بیگی بود و همچنین اون موقع رپر بزرگی بود انتخاب کردن از بین این دو سخت بود ... اما از اونجایی که Prodigy از رفقای قدیمی ناس بود ازش تو یه مصاحبه حسابی طرفداری کرد و یکمم به جی زی توپید که این قضیه دیگه دیس بازی بین Nas و JaY-Z رو داغ کرد و سال 2001 جی زی توی اولین سینگل آلبوم BluePrint به نام tAKEOver حسابی به ناس و Prodigy حمله کرد ... و ناس هم تو یه برنامه رادیویی روی بیت Paid In Full حسابی جی زی رو دیس کرد و تیکه بارش کرد ... و اکثر اعضای لیبلشو به تمسخر گرفت ... از جی زی دیگه بعدش عکس العملی نشون داده نشد تا اینکه ناس سال 2001 بعد از کلی تلاش و رکورد پنجمین آلبوم رسمیشو بیرون میده که خیلی هم آلبوم شاخی بود و نشون میداد که دوباره پادشاه برگشته! ... اولین سینگل رسمی آلبوم که خیلی هم سر و صدا کرد Ether بود که یه دیس به تمام معنا به جیگا بود و حسابی تو این ترک نابودش کرد و اولین بار ناس بود که اینجا بهش گفت Gay-Z و تا تونست بهش ننگ چسبوند این که استایلش دزدیه و همه چیش تقلب از ناسه و اینکه در اندازه ی سگ هم براش ارزش نداره و توی کراوس کار هم میگه به جای این همه گوه خوری بیا حلقه رو ببوس! ... خلاصه از این حرفا زیاد بهش می زنه تو آهنگ و حسابی داغونش می کنه و یه جاش هم یه تیکه قشنگ میاد و میگه لیبل cock-a-fella (مسخره می کنه و به جای Rock از کلمه ی " کیر " ) استفاده می کنه و میگه معموله که می خواید کیر من و ساک بزنید که با من کل کل آغاز کردید ... توی آلبومش توی ترک Got Ur Self A هم یه تیکه هایی به جی زی میندازه! ... چند روز بعد از اینکه آلبوم بیرون میاد جیگا تو یه برنامه رادیویی باز هم یه فری استایل بصورت دیس برای ناس میره ... که ناس به تخمشم نمیگیره و توی آلبوم بعدیش یه اشاره ای می کنه! ... توی یه برنامه ی رادیویی بزرگ نیویورک یه رای گیری بین شنوندگان میزارن که کی بهترین دیس و داد و به ناس بیش تر از جی زی رای میدن و سر این قضیه یکم دعوا می خوابه تا اینکه جی زی توی دومین مجموعه ی BluePrint دوباره به ناس حمله می کنه ... و ناس توی ششمین آلبوم رسمیش یعنی God's Son دوباره جوابشو میده ولی این بار زیاد داغ نبود قضیه ... اواخر سال 2002 دیگه هر دوشون قضیه دیس بازی رو تعطیل کردن و با هم آشتی کردن که تا الانم چند تا شاهکار کنار هم رکورد کردن! ... دیگه قضیه تموم شد و مشکلی بینشون پیش نیومد ... حالا میریم سراغ ترک بعدی که بیشتر جنجالی بود و بدون شک از بهترین کار های تاریخ هیپ هاپ به شمار میاد ، ترک Renegade ... یه شاهکار به تمام معنا از این دو بزرگ هستش! سال 2001 که اوج معروفیت امینم بود ... وقتی خبر از البوم جدید و اولین نسخه ی BluePrint از جیگا اومد همه از همکاری این دو صحبت می کردند و همه علاقه داشتن این دو اعجوبه رو کنار هم ببینند! تا اینکه بر مبنای خبرات جیگا خیلی تحت تاثیر قرار گرفت و با ام با هم تصمیم گرفتن یه کار رکورد کنن برای البوم! پس از همون موقع بر سر زبون ها افتاد که چه کسی بهتر رپ می کنه تو این ترک!!!! وقتی کار ضبط شد به عنوان سینگل بیرون نیومد بلکه با خود البوم اومد! ترک 12 البوم بود و به نظر خودم بهترین ترک البوم!! ترک توسط خود امینم اهنگسازی شده بود و امینم هم تنها مهمان البوم بود! که یه بیت ساده و کلاسیک رو زده وبود اما با استایل و لیریک های خوفناک! ترک توی البوم بهترین کار های امینم هم قرار گرفت! ... از اونجایی که 2001 زمان دیس بازی ناس و جیگا بود ... ناس تو یه مصاحبه گفت که امینم تو این ترک جیگا رو کشت!! ... کلآ بعد از اومدن ترک همه بحثشون سر این بود که کدومشون بهتر بودن! خوب همه منتقدا و مردم امینم و برتر دونستن تو این کار ... خود جیگا هم تو یه مصاحبه گفت که مارشال فوق العاده بود و از من هم خیلی بهتر بود!! ( حرف حق ) انصافآ استایل امینم کشنده هستش تو ترک! بعضیا میان این همکاری با همکاری ام و ویزی تو No Love با هم مقایسه می کنن که بدترین کار هستش!! Renagade نمونه نداره از نظر استایل امینم! واقعآ فوق العاده بود! چه قافیه هایی ! جیگا تو ورساش داره از دوران کودکیش و زجری که از پدرش کشیده می خونه! و داره از خودش در مقابل Hater هاش دفاع می کنه! همچنین از خودش در برابر منتقدان که می گفتن اون Illu هستش دفاع می کرد و می گفت آیا تا حالا خودتون کار اشتباه نکردید که به من میگید ؟ یعنی همیشه درست زندگی کردید ؟ ... میگه که شماها بهتره خفه شید به جای اینکه بگید من کار های شیطانی می کنم و Illu هستم ... استایلش در برابر امینم اینجا پوچه!! و اما امینم تو ورساش هم داره از خودش میگه از قدرتش که دیگه مثل دوران گذشتش نیست و زجر نمی کشه دیگه قدرت داره و حرفش حرفه!! انصافآ عالی لیریک هاش و اومده!! و در اخر منظور دوشتاشون از اهنگ نشون دادن قدرت خودشون و اینکه never been afraid to talk about anything یعنی هیچوقت نمی ترسن و هر حرفی بخوان می زنن و از هیچی نمی ترسن! کراوس کار هم که دو تایی می خوندن فوق العاده بود!! و تو کراوس هم می گن که از هر چیزی که تو مغزشون هست رو راحت می تونن بیان کنن و از هیچ چیزی نمی ترسن!! با شنیدن ترکایی مثل Kim از اِم دیگه می فهمیم که وقتی میگه که از حرف زدن نمی ترسه راسته ! ... اینم یه قسمت از ورس زیبای امینم تو این ترک تاریخی!!!!! :

I ain't no politician but I'll kick it with 'em a minute
Cause see they call me a menace; and if the shoe fits I'll wear it
But if it don't, then y'all'll swallow the truth grin and bear it
Now who's these king of these rude ludicrous lucrative lyrics
Who could inherit the title, put the youth in hysterics
usin his music to steer it sharin his views in his marriage
But there's a huge interference - they're sayin you shouldn't hear it
Maybe it's hatred I spew, maybe it's food for the spirit

در کل توی این ترک دو تاشون به منتقدا میگن که Fuck You ... بخاطر حرف ها و شایعه ها و بدی هایی که از این دو میگیرن و اَنگ هایی که به اینا می چسبونن ... که این ترک دهن همشونو بست ، چون بیشتر می گفتن که کارای امینم روی مغز کودکان خیلی تاثیر داره و اون ها رو خراب می کنه و همچنین راجب جیگا می گفتن که افکار شیطانی داره و Illu هستش که هم اِم و هم جیگا توی این ترک جواب میدن و دهن اینا رو می بندن ! ... ترک Song Cry هم یه کار هست که جیگا یه داستان عشقی رو توش تعریف می کنه کار ملایم و زیبایی هستش ... ترک Heart Of The City هم از شاهکار های جیگا هستش با بیت فوق العاده ی کانیه وِست هستش که از یه ترک از سال 1974 سمپل گرفت ... این ترک هم یه جورایی جوابی به Hater هاش هست که جیگا میگه که وقتی آدم پول دار میشه هزار تا حرف و شایعه پشتش میسازن ، هر روزی که از صبح پا میشی یکی باهات مشکل داره و در کل از این ترک میگه که Mo Money Mo Problems که حرف بسیاری از رپر هم هست که یعنی هر چی پول بیشتر باشه ، مشکلات هم بیشتر میشه ! و میگه که دیگه همه به هم حسودی می کنن دیگه عشقی وجود نداره و کسی توی شهری اون یکی رو دوست نداره و همه پشت هم حرف میزنن ! ... ترکای Girls Girls Girls و Hola Hovito و Izzo هم از ترکای معروف و شاخ جیگا هستن از این آلبوم .



سال 2002 جیگا هفتمین آلبوم رسمیشو با تایتل BluePrint 2 که دارای دو دیسک بود ریلیز کرد ... دیسک اول Gift و دیسک دوم The Curse نام داشت ، این آلبوم نبست به آلبومای قبلی خیلی خیلی فروش قوی تری داشت و توی هفته ی اول تونست 600 هزار نسخه بفروشه ، این آلبوم هم رتبه ی اول و تونست توی بیلبورد بدست بیاره و همچنین سبک پاپ نیز تو این البوم چاشنی کار شده بود با صداهای Beyonce , Faith Evans و همچنین برخلاف آلبوم قبلی این آلبومپر از مهمان بود و توش Rakim , Faith Evans , Beyonce , Dr.Dre , Pharrell , Sean Paul , Big Boi , Twista , Killer Mike , M.O.P , Scarface حضور داشتن و همچنین برای Producing هم بزرگانی مثل Dr.Dre , Just Blaze , Kanye West , Timbaland , NO I.D حضور داشتن که نشون میداد آلبوم یه مجموعه ی عالی و فوق شاخ خواهد بود ، آلبوم بعد از چند ماه 3 میلیون فقط تو آمریکا فروخت ! ... آلبوم کاملاً یه سبک عام پسند داشت بیشتر و برای همین زیاد از طرف منتقدا نمره های خوبی نگرفت (یعنی به خوبی های قبلیا) اما آلبوم شاخی بود در کل و قابل قبول ... دیسک دوم آلبوم فضای تاریک تر و خشن تری داشت با وجود Diss ترک ها و عوامل دیگه ! ... ترک شاهکار Bonnie & Clyde ، حاصل اولین همکاری رسمی و B و جیگا بود و از اونجایی که تازه با هم خیلی خوب شده بودن این ترک رو هم برای همین خوندن بخاطر عشق و علاقه ای که به هم داشتن و شبیه ترک Me & My Girlfriend از توپاک بود با این تفاوت که اونجا توپاک منظورش از دوست دختر اسلحش هست اما جیگا اینجا منظورش دوست دختر واقعیش هست که توش هم میگه که تنها چیزی که تو زندگیم می خوام بیانسه هستش ! ... کانیه بیت کار و آهنگسازی کرده بود که خیلی هم شاخ بود و یه کار پاپ رپ ب حساب میومد البته زیبا ، موزیک ویدیو هم براش ساختن که دیدنش خالی از لطف نیست ! :دی ... آخر ترک جیگا به بیانسه میگه که حرفات و بزن که B میگه که هیچوقت هیچکسی نمی توه بیاد بین ما قرار بگیره من همیشه دوستت خواهم داشت و بهت اعتماد می کنم و میگه هر چیزی که تو زندگیم بهش اعتقاد دارم و حتی هوایی که توش نفس می کشم و هم میدمش به تو قول میدم ! ... خوب نشون میدن چه قدر هم و دوست دارن ، که واقعی هم بود و سال 2006 ازدواج کردن که حاصلش حامله شدن B توی سال 2011 بود ... ترک A Dream هم از کار های شاخ آلبوم بود با بیت فوق العاده ی Kanye و همچنین Scratch های تو کراوس که توسط Just Blaze زده شده بود ... توی این ترک Biggie و زنش Faith Evans حضور داشتن که البته Verse بیگی همون ورس ترک معروف و تاریخی Juicy بود ، توی این ترک جیگا راجب خوابی که درباره ی بیگی دیده حرف میزنه که اونجا باهاش حرف میزنه و مهم ترین سوال می پرسه که چطور شد که مردی و بیگی هم میگه که Mo MoNEY Mo Problems که منظورش اینه که پول و قدرت نابودم کرد و باعث اینا شد ... بهش گفته که حواست به کارهایی که می کنی باشه ، همچنین بیگی بهش گفته که تو فوق العاده ای و هیچکسی توی به ایجا رسیدن تو بهت کمک نکرده و خودت خودتو بالا کشیدی ... و آخرین حرفشم بهش گفته که فقط سعی کن خودتو همینجوری بالا نگه داری ! ... ترک Poppin Tags il jv; شاخی بود که توش Killer Mike , Twista و Big Boi از Duo ی بزرگ Outkast حضور داشتن و بیت کار هم با کانیه بود که خیلی هم شاخ بود و توش داشتن راجب وضعیف مالیشون توی گذشته و زمانی که مواد فروشی تا الانشون می خونن که اون موقع مجبور بودن با هزار بدبختی از راه مواد فروشی و دزدی و اینا پول در بیارن و زندگی های سختی داشتن و نه به الان که هیچی براشون مهم نیست و کیسه کیسه پول در میارن و هر کاری بخوان می تونن بکنن ! ترک All Around tThe World il di ترک فوق العاده زیبا مخصوصا با بیت فوق شاخ Producer کلاسیک کار Def Jam یعنی NO I.D ... تو این ترک راجب می خونه که همه جای دنیا اون و مییناسن و هر جایی که بره کلی هواشو دارن و همیشه بهش احترام می زارن اما تنها جایی که بهتر از همه جا براش هست و اونجا می تونه با تمرکز ترک رکورد کنه و تمام چشم های دنیا رو به سمت خودش بدوزه اونجا New York هستش ، همچنین توی این ترک اشاره به رابطش و اینکه چه قدر بیانسه رو دوست داره هم می کنه و همینجا ندای اینکه احتمال ازدواج کردنشون هست رو میده ! ... ترک Diamond Is Forever هم کار خوبیه که راجب Roc-E-Fella می خونه و الماس رو به لیبلش تشبیه می کنه و اینکه لیبلش بهترینه و مثل الماس می درخشه و مثل الماس براش گرانبهاست هیچوقت از دستش نمیده ، کانیه بعداً عین این ترک و با لیریک خودش رکورد می کنه چون اونم توی لیبل جیگا بود و خیلی شاخ تر البته اونجا کار کرد ( توی بیوگرافی کانیه راجب این ترک توضیح دادم و همچنین رابطه ی بسیار خوبی که از سال 2000 بین کانیه و جیگا بود ) ... توی ترک Some How Some Way که کار زیبایی بود با حضور Scarface که دارن راجب محله ی دوران بچگیشون می خونن و با قافیه بازی فوق العادشون محلشونو توصیف می کنن با بیت فوق العاده ی jJust Blaze ... توی ترک Watcher که Dr.Dre آهنگسازی کرده بودش از ترک Watcher خودش سمپل گرفته بود که این ترک حاصل همکاری چند از قطب های رپ بود با قافیه بازی های مرگبارشون یعنی Rakim و دکتر و جیگا که ترکوندن کنار هم ... که تیکه ی آخر ورس راکیم خداست :

Yo, my neighborhood is never sunny
In the place where the number one cause of death is money
You can try copin', I've seen enough shit
To leave your frame of mind broken, I'm still alive and scopin'
Be another hundred years 'til my skies close in
And I'mma die with my eyes open, the watcher

ورس های همشون پر از قافیه بازیه ف مخصوصاً این تیکه راکیم که پر رنگ کردم که اگر درست تلفظ کنید ، متوجه 4-5 تا قافیه توی دو تا از مصرع هاش میشید ... توی این ترک خودشون و مثل سه تا از مراقبانی معرفی می کنن که پرچم محله های قدیمیشونو بالا بردن و افتخاری بودن واسش !




بعد از یه سفری که از جنوب فرانسه برگشت اعلام کرد که هشتمین آلبوم رسمیشو داره رکورد می کنه ، اما بعدش اعلام کرد که این البوم آخرین آلبوم رسمیش خواهد بود و دیگه خسته شده و کار نمی کنه و سال 2003 آلبوم و ریلیز کرد و توش هم با Producer هایی مثل DJ Quick , 9Th Wonder , Kanye West , Just Blaze , Eminem , Neptunes و ... کار کرد و همچنین توی آلبومش فقط Pharrell به عنوان مهمان حضور داشت ، آلبوم توی بیلبورد رتبه ی اول رو بدست اورد و همچنین هفته ی اول 500 هزار نسخه فروخت و بعد از یه مدتی تونست سه میلیون فروش داشته باشه تو آمریکا ... آلبوم بدون شک از بهترین کار های جیگا بود و همچنین از بهترین البوم های دهه ی اخیر رپ ، همچنین به نظرم خیلی از آلبومای بعد از 2000 جیگا شاخ تر بود ... خلاصه اواخر 2003 جیگا یه کنسرت خیلی بزرگ برگذار کرد به عنوان یه پارتی برای اینکه دیگه نمی خواد بخونه و نمی خواد آلبوم ریلیز کنه چون اون آخریا دیگه کارش توی Bussiness هم خوب گرفته بود از ثروتمند ترین انسان های آمریکا بود دیگه احتیاجی به این چیزا نداشت ... البته خوب بعد از سه سال با آلبوم نهمش برگشت که حالا می رسیم به اونجا ... و اما ترکای آلبوم خیلی پخته تر و حرفه ای تر بودن و می تونستیم یه Jay-Z واقعی رو حس کنیم ، از ترکای شاخ آلبوم میشه به What More Can I Say که با بیت فوق العاده و کلاسیک The Buchanans ... این ترک اشاره به بازنشسته شدنش تو رپ داره و اینکه دیگه نمی خواد بخونه برای همین توی این ترک همش میگه دیگه حرفی واسه ی گفتن ندارم ، چی دیگه باید بگم ؟ ... همه چیز و راجب من می دونید و چیزی نمونده ، شماها می دونید من کی هستم و چی کارا کردم ، راجب هر چیزی هم تا به حال خوندم ... همچنین اول ترک یه سمپل از فیلم معروف Gladiator هستش که میگه که آیا سرگرم نشدید ؟ مگه برای همین اینجا نیستید ؟ ... که همون اشاره به حرفای خود جیگا داره! ... سمپل مناسب و بجایی برای ترک هستش ، ترک Change Clothes هم یه ترک دوباره با همون Rhyming شاخ و پر قدرت جیگا مثل ترک های JWLY و Big Pimpin هستش که کار شاخیه با حضور Pharrell ... از ترکای شاخ دیگه ی آلبوم میشه به Moment Of Clariety هستش با بیت فوق العاده ی Eminem که این ترک و داره راجب جایگاهی که داره می خونه و از خدا تشکر می کنه که به اینجا رسوندش و همچنین داره راجب گذشتش می خونه که په سختی هایی کشیده تا به اینجاها رسیده ، همچنین میگه که از اول تا آخر کار های من و گوش کنید و من و خوب بشناسید و اونوقت می تونید من و احساس کنید اون سختی هایی که کشیدم و زجمت هایی که کشیدم و الان اینجام ! همچنین آخر ترک اشاره می کنه که من قدرت ادامه دادن راه افسانه ای Biggie رو داشتم و به این موضوع افتخار می کنم ! ... ترک 99 Problems از شاهکار های البوم بود که یه کار با احترام و Respect کامل برای ترک تارییخی بزرگترین گنگستر تاریخ هیپ هاپ یعنی Ice-T بود با همین تایتل ، البته موضوع ترک فرق داشت ، بیت کار یه سبک Old School داشت با بیت کسی که Def Jam رو تایسیس کرد یعنی Rick Rubin ... وِرس دوم این ترک راجب یه داستان واقعی راجب جیگا هستش که سال 1994 یه بار کلی Cocaine با خودش حمل می کرده که توی ماشینش جاسازی کرده بوده که بعد از کلی گشتن پلیس محموله رو پیدا می کنه اما جیگا باهاشون معامله می کنه و پلیس هم ولش می کنه ( این ترک مثل همون کار آیس تی بر ضد پلیس هستش) و جیگا قِسِر در میره که اگر گرفته بودنش شماها دیگه RB و vol1 و Vol2 ای دیگه گوش نمیدادید ! ... توی این ترک به Hater هاش و منتقدانی که پشتش زیاد حرف میزدن هم حمله می کنه و میگه که اگر Lyric هام و دوست نداری می تونی سریع ترک و عوض کنی یا توی رادیو بهم Diss بدی تا اون موقع نابودت کنم ! ... و اما از شاهکار های آلبوم ترک Public Service Announcement هستش که البته بیشتر حالت Interlude داره ، توی این ترک مثلاً جیگا و Just Blaze توی یه کنفرانس هستن که داره با مخالفاش بحث می کنه ! ... واقعاً لیریک جیگا فوق العادست اینجا و توی ورس اول دوباره داره خودشو و معرفی می کنه و داره از قدرتش می خونه ف اینم یه قسمت از ورس اول و فوق العاده ی جیگا :

Allow me to re-introduce myself
My name is Hov, OH, H-to-the-O-VI
 used to move snowflakes by the O-Z
I guess even back then you can call me
CEO of the R-O-C, Hov

همچنین آخر Verse اولش میگه که این رپ مثل فیلم نمی مونه ، زندگی آدمه پس من کسایی رو که می خوان نابودش کنن مثل کارگردانای فیلمای داستانی می کشم! :

Let me tell you dudes what I do to protect this
I shoot at you actors like movie directors

و اما به نظرم بهترین و شاخ ترین ترک آلبوم 4Th Decamber هستش که بیتش با Just Blaze هست که همین Producing ترک آدم و دیوانه می کنه ... این ترک و برای تمامی دوران زندگیش می خونه ، به دنیا اومدنش ، کودکیش ، نوجوانیش ، زمان مواد فروشیش ، زمان معروف شدنش ... همچنین اول هر ورسِش به جای کراوس مادرش حرف میزنه که راجب خودش میگه که جیگا 4 دسامبر به دنیا اومده و آخرین پسرم بود ( جیگا دو تا خواهر و یه برادر بزرگ داره که وقتی 12 سالش بود به خاطر اینکه برادرش یه انگشتر از اون دزدیده بود اشتباهی بهش شلیک می کنه) ... و میگه اون تنها پسری ازم بود که هیچ دردی بخاطرش نکشیدم و هیچوقت اذیتم نکرد ! ... همچنین اول ورس دوم میگه که یه پسر کاملاً خجالتی بود و همیشه عاشق ورزش بود ... و توی چهارسالگی دوچرخه سواری خیلی می کرد و دوست داشت اول ورس سوم میگه که اون همیشه من وقتی توی آشپزخونه غذا درست می کردم میومد و روی میز ناهار رپ می کرد ! ... و می گه که من همیشه دوست داشتم اون نزدیک من باشه و دور از هر مشکلی ! ... خود جیگا هم راجب مواد فروشیش و مادرش و زندگی سختش می خونه ، که ترک مفهومی و فوق العاده شاخی هستش !



از بین سال های 2003 تا 2006 زمان استراحت جیگا بود ، چون گفته بود که آلبوم دیگه ریلیز نمی کنه ... تو این سه سال یه آلبوم مشترک با R.Kelly و همچنین ترکی با گروه پرطرفدار راک Linkin Park داشت که خیلی هم معروف شد و موزیک ویدیو هم شد ( Numb/Encore ) ، از سال 2005 به اینور کمتر دیده شد توی زمینه ی هیپ هاپ تا اواخر سال 2005 با کنسرت I Declare Ware برگشت به هیپ هاپ ... توی این کنسرت یه سورپرایز بزرگ داشت و همینطور که همه منتظرش بودن ، یه دفعه جیگا با NaS در حالی که دست دادن به هم میان توی استیج و حسابی جمعیت و غافلگیر می کنن و از همینجا بود که دشمنی بینشون پاک شد و این دو اسطوره ی نیویورک قدرتمند ترین نیروی 20 سال اخیر هیپ هاپ شدن و دو سه تا ترک شاخ هم با هم رکورد کردن ... جیگا هم سال 2006 با یه به قول معروف comeback album برگشت ، البته آلبومش کار ضعیفی بود با اینکه ما توش همکاری های متعدد Dr.Dre و جیگا رو میدیدم اما زیاد آلبوم نتونست سر و صدا کنه مثل قبلیا البته ترک های شاخی داشت تایتل آلبوم Kingdom Come بود که هفته ی اول با قدرت 700 هزار نسخه فروخت و بعد از مدتی هم 2 میلیون فقط تو آمریکا فروخت ... توی آلبوم مثل همیشه Just Blaze و Kanye بیشتر برای Producing حضور داشتن ، در کل از آلبومایی بود که فقط میشه کمی با سبکش اُنس گرفت و نمی شد توش اون جیگای قبلی رو ببینیم ...



و اما راجب اولین همکاری NaS و جیگا بعد از قضیه ی Beef ای که داشتن ترک Black Republican بود که توی البوم HipHop Is Dead از ناس توی سال 2006 قرار داشت ، بیت کار فوق العاده کلاسیک و حماسی بود که یه جو خاصی میده به مخاطب ... واقعاً ترک زیبایی بود با Lyric های فوق العاده ی دو پادشاه NY در کنار هم ، وقتی ترک شروع میشه اولش هر دو شون با هم صحبت می کنن و از این میگن که برگشتن و این حرفا و جیگا هم میگه که الان این یه جادو هستش که احساس می کنی ( اشاره به قدرت جفتشون داره) ... Chorus اول رو جیگا می خونه که میگه من احساس می کنم که از جامعه ی سیاه ها هستم و نمی تونم از محله ی بچگیام دل بکنم و به اون پشت کنم ، میگه با اینکه کلی پول دارم و می تونم دنیا رو بگردم و همه چیشو بخرم اما بازم من بچه ی همون خیابون های بروکلین هستم ! و نمی تونم ترکشون کنم . ( این تیکه اش خیلی شاخه) ... توی ورس خودش هم راجب زندگی گذشتش توی محله های قدیمیش می خونه ، آخر ورسِش یه تیکه ی خیلی شاخه دیگه هست که میگه :

Now the team got beef between the Post and the Point
This puts the ring in jeopardy - indefinitely

داره خودشو با ناس و مثل یه تیم بسکتبال فرض می کنه ، که یکیشون Post هست یعنی کسی هست که کل بازیو و میچرخونه و Point هم کسی هست که منتظر هستش تا پُست توپ رو برسونه بهش و اون کار و تموم کنه ! ... داره قدرت خودشونو کنار هم توصیف می کنه و اینکه اگر نباشن مثل مهره های اصلی یه تیم دیگه اون تیم هم پابرجا نیست زیاد ( دقیقاً مثل خودشون توی هیپ هاپ!!!) ... ناس هم همون کراوس رو اجرا می کنه بعدش با تفاوت اینکه جیگا خودشو Bussiness Man و پول دار معرفی کرد اما NaS خودشو به عنوان بزرگ لیبل Def Jam معرفی می کنه و اینکه با اینکه اینقدر قابل احترام هستم اما نمی تونم از جایی که اومدم رو فراموش کنم ( مثل حرفای همون تیکه ی جیگا) ... اما توی ورسِش که من بیشتر از ورس جیگا قبول دارمش البته استایل و فلویی که جیگا داشت خیلی شاخ تر از ناس بود اما باز ناس لیریک شاخ تری داشت توی این ترک ( ناس هم راجب محله ی بچگیاش می خونه ) ... ناس یه جا میگه که :

Blowin' on purp', reflectin' on they lives
Couple of fat cats, couple of A.I.'s
Dreamin' of fly shit instead of them gray skies
Gray 5's, hatah's wishin' our reign dies
Pitch, sling pies, and niggas they sing, "why"?
Guess they ain't strong enough to handle their jail time

پر از قافیه هستش ... واقعاً عالیه .



جیگا سال 2007 دهمین آلبوم رسمیشو ریلیز کرد ... تایتل آلبوم یعنی American Gangster همون تایتل فیلم Ridley Scott بود که می خواست جیگا خودشو توی این آلبوم دوباره همون مواد فروش قیدیکه دوران نیویورک نشون بده ... آلبوم در کل تونست 1 میلیون توی آمریکا بفروشه و باز هم مثل آلبوم قبلیش کار ضعیفی بود و اصلاً از جیگا قابل قبول نبود ، البته ترک Roc Boys کار قشنگی بود از این آلبوم که توش از تمام کسانی که پشتش بودن و حمایتش کردن تشکر می کنه و همچنین باز هم پرچم رپر های لیبلشو میبره بالا ، دومین همکاری NaS و جیگا توی این آلبوم بود با تایتل Success که به شاخی ترک قبلیشون نمیرسید ، اما درکل ترک خوبی بود ... البته رئیس جمهور آمریکا یعنی Barack Obama گفت یکی از طرفدار های البوم هستش !! ...




سال 2009 جیگا سومین نسخه ی بلوپرینت خودش رو ریلیز می کنه که از این دو تا آلبوم قبلیش خیلی قوی تر بود و ترک های شاخ تری داشت ، توی البوم Rihanna , Kanye West , Drake , Alicia Keys , Young Jeezy , J.Cole , Pharrell , Mr.Hudson و برای Prod هم بزرگانی مثل Kanye , Swizz Beatz , NO I.D , Timbaland حضور داشتن ، آلبوم ReviEW و نمره های بسیار قوی از منتقدان مختلف گرفت و توی بیلبورد رتبه ی اول رو بدست اورد ... این آلبوم یازدهمین آلبوم جیگا بوود که توی بیلبورد رتبه ی اول رو بدست میاورد و تونست رکورد Elvis Presley رو هم بشکونه ... ترک A Star Is Born که به همراه J.Cole (استعدادی که خود جیگا کشفش کرد و بزرگش هم کرد) بود که بیتش هم با کانیه و No I.D بود که توش جیگا با قافیه بازی فوق العادش داره راجب ستاره های دنیای هیپ هاپ می خونه و اونایی رو که خودش ستاره می دونه و میگه که هر روز یه ستاره ای وارد دنیای هیپ هاپ میشه! ... و توش ستاره های خودش و DMX , NaS , Dr.Dre , Eminem , 50Cent , Lil Wayne , Snoop Dogg , R.Kelly , T.I , Prodigy , Lauryn Hill , GhostFace Killah , Raekwon , MetHood Man معرفی می کنه توی این ترک ... ترک Already Home il ;hv aاخیه و جیگا توی این ترک به Hater هاش میگه که من دیگه به بالای بالا رسیدم و دیگه نمی تونید من و زمین بزنید ... و همچنین میگه که هر بار که بهم توهین کردن من بازم در و واسشون باز کردم ... اما باز هم ... ! . ترک Run This Town هم کار فوق العاده شاخی بود که حاصل همکاری سه بزرگ لیبل Roc Nation می شد یعنی جیگا و Kanye و Rihanna ... که توی این ترک داشتن قدرت خودشونو به رخ بقیه می کشن که حتی می تونن یه شهر رو هم بهم بریزن !!! ... بیت شاخ کار هم با کانیه بود ... و اما شاه ترک آلبوم که جزو بهترین کار های جیگا هستش یعنی Empire State Of Mind ... که توش با زن Swizz Beatz یعنی Alicia Keys (عشق دیرینه ی آریو :)) ) همکاری کرده بود که انصافاض یکی از بهترین کار های هیپ هاپ تهه ی اخیر رو رقم زدن با هم که توش جیگا به زیبایی هر چه تمام تر نیویورک و توصیفش می کنه و نشون میده که از اینکه از نیویورک هستش چه قدر افتخار می کنه و اینکه چه احساسی داره وقتی از شهر به این زیبایی اومده باشی ! ... راجب تمام خیابان ها و مردمشو و مغازه ها و هر چیز که تو نیویورک هست می خونه و به زیبایی توصیفشون می کنه و این ترک و این Lyric فقط از کسی مثل جیگا بر می آد ... این ترک و وقتی گوش می کنم واقعاض احساس می کنم که دارم توی نیویورک قدم می زنم ! :دی ... خیلی دوست دارم یه بارم که شده این ترک و توی خیابون های نیویورک با هدفونی یا هر اَنی گوش کنم (زهی خیال باطل !) .




یکم از خود جیگا هم بگم بازم واستون که سال 2002 با Beyonce ازدواج کرد که سوختشونم :دی دو تا فرزند بود که آخریش هم اوایل امسال بدنیا اومد ، همچنین باید بگم که Barack Obama خیلی با جیگا رابطش خوبه و میگه که هر وقت می بینمش از طرز فکرش و رفتارش لذت می برم اون یه انسان کاملاً با استعداد و باهوش و عالی هستش ! ... جیگا تا به حال بیش از 50 میلیون نسخه از کارهاش فروخته شده و با توجه به درآمد جداش توی Bussiness و همچنین فروش آلبومای زنش نشون میده که بدون شک از ثروتمند ترین انسان هایی هست که توی دنیا زندگی می کنه ! ... تا حالا 10 تا جایزه ی Grammy برده و همچنین تنها خواننده ای هست که 11 تا از آلبوماش رتبه ی اول رو در بیلبورد بدست اورده و تونسته رکورد Elvis Presley رو بشکونه ، همچنین این رو بگم که جیگا از رپر هایی هستش که بسیار Flo قوی داره طوری که می تونه با ترک هاش شما رو از فضای غمناک و تاریک به کار شاد و پارتی مثل I Just Wanna Love You ببره و بدون شک جزو 5 تا از بهترین رپر های تاریخ هیپ هاپ خواهد بود ... همچنین منتظر آلبوم جدیدش توی سال 2012 هم بصورت تکی و هم به صورت Joint و باز هم با Kanye و اینبار Watch The Throne دوم ... امیدوارم از این بیوگرافی نهایت استفاده رو ببرید و اگر چیزی کم و کسر بود غذرخواهی می کنم ... Peace .

برچسب ها Jay-Z Biography , بیوگرافی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 50
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 92
  • بازدید ماه : 313
  • بازدید سال : 3,743
  • بازدید کلی : 39,709